Föregående
Denna resa med Rosa bussarna
Bolivia

030328
Avresa 09.00 hemifrån Himmeta.
Jag tar tåget till Stockholm och vidare till Arlanda. Trots att jag är på plats en timme före utsatt tid är jag inte först på plats.
Vid uppropet är vi en brokig samling människor, 47 stycken. Ytterligare 17 skall ansluta senare.
De flesta är i åldern 20-35 men det finns betydligt äldre också.
På kvällen mellanlandar i Madrid. De två reseledarna åker fast i tullen p.g.a. av att de har för mycket pengar. De får tulldeklarera men slipper böter.

030329
Avresa från Madrid.
Fönsterplats bredvid Jonas bredvid som gör sin andra resa med rosa bussarna
Tråkig resa men mäktig utsikt över Anderna.

Upphämtning blev inte med rosa bussar utan några inhyrda bussar som körde oss till hotellet.
De ville ha 1 dollar per person i dricks (när vår reseledare inte var där) men det betalade jag inte för att de lyfte in min väska. (100 peso var lagom sa reseledaren)
1000 Peso = 13 Kr & 1 $ = 9 Kr. Vi checkade in på Hotel City efter en kort genomgång. Jag fick dela rum med Fredrik och Henrik.
På eftermiddagen tarFredrik Henrik och jag en promenad på stan och hamnar direkt i en demonstration mot Bush.

Efter någon timme ropar en tjej på oss och vill tala svenska. Hon heter Angelique och har bott i Sverige i sex år.

Angelique med dotter

Vi hamnade sedan i en filminspelning (musikvideo?) om en Peruansk sångare.
En annan Peruan (en knähög) kom och lade ut en stor harang till oss på spanska.
Han var invandrare i Chile och Chilenarna gillar inte Peruaner.

030330
" Kontinental frukost" = Kaffe, jos och en brödbit. Långpromenad till Mariastatyn med linbana upp till toppen.

Här är jag med staden i bakgrunden

På kvällen åkte vitaxi till nationalstadion (där Pinochet avrättade en massa människor) för att se landskampen Chile-Peru.

Jonas, Jonas...

Mycket folk och hög stämning.Bussar med militär/polis har redan anlänt.

Matchen slutade 2-0 till Chile. Två tjejer hade hamnat i klacken och fick hyllning av Chileklacken när de gick.
På gatan utanför så blev en i gruppen attackerad av en skum gubbe.
Han anföll därefter en av tjejerna men det slutade med att någon sparkade honom i skrevet. In i taxi och hemåt.
Niklas, Mia och Sara tog en annan taxi. Deras taxichauffören blev arg på bilen framför och körde in i den bilen.
Det såg en polis och det blev rabalder samtidigt som Chilenska hejarklacken bankade i biltaket.
Det slutade dock bra.

030331
Vi skall till Aconcagua i Argentina.
Ingrid har fixat utflykt till Agoncagua för 60 dollar.
Fullständig förvirring med bussarna men vi kom iväg vartefter.

Vid lunchtid kom vi till en skidort men en vacker blå sjö.

In till Argentina. Reseledarna vill att vi säger att vi är deras kamrater. Tullarna tror dem inte. Vi blir fast i tullen två timmar p.g.a. det.

Ingrid muttrar i tullen

När vi äntligen kommer iväg passerar vi platsen vi ska till (fast det vet vi inte).
Istället kör de oss till en restaurang en dryg timme in i Argentina. Stress-stress. Vi hinner dock stannna två minuter vid en källa.

Vi kastar i oss maten. Jag skäller ut reseledarna eftersom jag inser att vi kommer att missa resmålet.
Full fart dit vi ska. Vi åker dock inte ens upp till utsiktspunkten eftersom att klockan redan är över 18.00 och det börjar skymma.

AconCagua, dit vi aldrig kom.

I chilenska tullen får vi ställa upp oss för frökontroll.
Man får nämligen inte ta med sig fröer och annat som kan skapa ekologiska problem på andra sidan Anderna

030401
Rosa bussarna kommer. Jag hamnade i stora bussen "Murre". De andra mindre heter Måns och Bull.
Vi åker till Lerñaca som ligger vid kusten strax norr om Viña del Mar. Vår buss har 25 stolar och fem madrasser.
De andra bussarna har 8 stolar var bara, samt madrasser.
I Murre är vi 24 personer + LillJonas, chauffören och StorJonas, mekanikern. (LillJonas är 1 cm kortare än StorJonas)
I bussen finns ytterligare en Jonas (från Hedemora) Dessutom finns Jonas (från Hedemora också) i en annan buss, så det är lite förvirrat.
Väl framme i Lerñaca är det fuktigt och svalt. Vi parkerar på en campingplats som är en tomt mitt i ett bostadskvarter.

Nu får vi en genomgång vad som gäller för bussarna. Vi har inga fasta platser (bortsett från 0,5 m hatthylla)
Man ligger två och två på madrasserna. Den som lägger sig först kryper längst in och därefter fyller man på.
På eftermiddagen tar några av oss lokalbussen till ValParaiso. Vi går i de gamla kvarteren och åker bergbana.

Vi äter på en "svensk" restaurang där han är svensk och vill bo i Chile och hon är chilenska och vill bo i Sverige.
Jag tog skaldjurswok för inte ska man äta svenskt när man är i Chile.

Så här ser sovplatsen på taket ut

030402
Frukost 08.00 Avfärd 10.45 mot Casablanca. Här skall provas vin.(Jag dricker inte vin). Först vingården Veramonte.

Ett skrytbygge med tre sura viner. Vi fick inte gå in utan istället tittade vi genom fönster.
Sedan åkte vi till Viña Murande som var mycket trevligare.
Tyvärr fick vi inte se själva tillverkningen på någon av vingårdarna.
På den andra vingården fick vi en bra genomgång av vinsorter m.m.
Vi fick prova fyra vinsorter som "smakade illa" fast det var ju bättre än första vingården som var odrickbart.

Guider/tolkar var bussägaren och hans kamrat Barbara.
Vi var tillbaka vid 16-tiden. Då gick jag till "apoteket" för att köpa Novalucol (som naturligtvis hette något annat i Chile)
Där mötte jag guiderna igen och vi gick ut och åt "räkor i pannkaka". Jag blev inbjuden till Barbaras hem. Jag accepterade så klart.
Väl där var vi: Barbara, Barbaras mamma, hennes kusin, hennes två bröder Micha och Alibar och några av deras kamrater.

Det blev en jättetrevlig kväll där vi talade om alla olikheter/likheter mellan mellan Chile och Sverige.
De bjöd på ett kalkon, druvor och annan frukt som jag inte riktigt vet vad det var. Vi talade spangelska.
Till dricka fick jag whisky och pisco med cola.
De bodde i ett litet hus i Concon med en km till havet, huset ca 60m2 med tre sovrum, vardagsrum och kokvrå.
Badrum med standard som i Sverige. De hade dock bara en kamin som uppvärmningskälla. Det är sällan kallare än plus tio grader utomhus.

030403
Solen bröt fram vid frukorst. Vi slöade en liten stund. Jag, Lina och Karin gick och badade i Stilla havet. Det var kallt (och salt förstås) med rejäla vågor.

Ibland är det strömmar så det blev ingen simtur.
Lina och Elvira fixade lunch åt oss tre. Kyckling, sallad och bröd.

Efter lunchen bar det iväg norrut med bussarna. Kisspaus varannan timme eller när någon måste.

Vi stannade på en lyxig rekreationskamping med varma källor.
Ett badkar med varmt källvatten kostar ca40kr. Det finns bastu också men den kostade 80kr att gå in i.
Vi bygger vår egen "kamping" på parkeringsplatsen och hoppas på att det inte skall dyka en massa bilar eftersom att vi fyller nästan hela parkeringen.
Magsjukan har slagit till hos mig. Jag skulle ha tagit med mig kaffepannan. Vi får bara kaffe till frukost och det är dess värre pulverkaffe.
Ikväll ska vi äta kyckling och ris som Sanne fixat. Sanne är våran "mattant" som fixar frukostar och en del luncher och middagar.
Sanne och matlaget fixade till en helt suverän kycklinggryta. Drycken får vi stå för själva.
Några gick och badade men de flesta satt och hade kul en stund innan läggdags på taket.
En av tjejerna läser godnattsagor på taket (Anna) Det är förstås inte vanliga godnattsagor utan från en bok av Fredrik Lindström.

030404
Nu bär det av mot Encantodalen med lämningar från två gamla kulturer, Molle och ???
Den ena var 5000 år gammal och bestod av bla. Inka-badkar som var jättegrytor och en del olika ristningar i stenar.

Därefter for vi vidare mot La Serena för lunch.

La Serena

Jag ringde hem och satt sedan en stund i parken och njöt av det sköna solskenet. En äldre dam ville spå mig (tror jag) för en peng.
Hon var väldigt efterhängsen men gav så småningom upp.
Jag letade en stund efter vykort men hittade inga som hade med La Serena att göra.

Vi for vidare norrut 30-40 mil där vi stannade mitt i ödemarken vid ett långtradarhak.

Toaletter fanns men spolningen skedde med hink och använda toalettpapper låg bredvid i en annan hink.
Det här med toalettpapper bredvid är f.ö. det normala här nere.
Jag vilade en stund i bussen och därefter sjöng vi och körde lekar.

Vi rullade vidare i två timmar, tills vi kom till Bahia Ingles vid Stilla havet. Där slog vi läger och fick sedan sova med Stilla havets vågor som bakgrundsljud.

030405
Väckning halvsex och gröt till frukost
Vi satsade på att klara 95 mil körning men det skulle bli tufft.
Till lunch fick vi pastasalllad med kött. På lunchplatsen var marken täckt av 5 cm fint damm men det gick bra att äta där också.
Vi körde på men halvsex hade vi bara kommit 50 mil.
Vi kom fram till en parkering efter midnatt och hade klarat de 95 milen vi skulle. Vi lade oss omgående.

030406
Vi vaknade upp och såg att vi stannat vid spökstaden Humberstone.
Humberstone är en gruvstad som byggdes på 30-talet och övergavs på 60-talet, pga att salpetern tog slut då.
Det fanns skola, tennisplan, kyrka, hotell m.m.

Vi kom fram till Arica på eftermiddagen där vi tog in på hotell där jag hamnade i ett 8-bäddsrum.

Vi åt en kombinerad lunch/middag. Det var en trerätters dagens rätt. Det kostade 1200 (ca 15 kr). Kyparen fick rikligt med dricks, men något lurt var det.
Föregående gäng fick betala 3800 (ca 50 kr) och det blev en himla rabalder eftersom det stod 1200 på menyn på ett ställe och 2600 på ett annat.
Diskussionerna gick höga över vilket pris som skulle betalas.

030407
Frukost! Två smörgåsar samt kaffe eller te. Jag beställde mjölk och fick då betala 200 (ca 2.50).
Jag, Anders, Marit och Fredrik tog en promenad i staden Arica.

och vidare upp på berget Morro? och tittade på utsikten över staden.

Lunchen intog vi på den lokala brandstationen. (Havsgös med pommes frites) Maten var väldigt god.
Efter lunchen gick jag till hotellet och skrev några vykort. Klockan 17.00 startade avfärden mot Bolivia.
Erik körde sönder bussen direkt. Han spräckte framrutan mot ett garagetak. Rutan gick i tusen bitar men den satt i alla fall kvar.

Vi åkte till en by som hette Putre.
Den ligger på 2700 meters höjd. Här stannade vi för att acklimatisera oss mot höjdsjuka.

030408
Frukost 06:30. Det är endast 2 grader varmt men det är vacket med soluppgång på berget.
Vi åkte vidare och passerade Lauca nationalpark där vi bl.a. så vicunja och lama.

I bakgrunden ser vi tre vulkaner på 6300 meters höjd bl.a. Hapachatas.

Själva befann vi oss på 4300 möh då jag står och tar fotografier.

Alla flåsar och flämtar p.g.a. den höga höjden och några började att må illa.

Vi tog oss igenom Bolivianska gränskontrollen utan problem.
Vid gränskontrollen fick jag mina träskor putsade. Jädrar vad de blänkte!